Povežite se s nama

Fiuman Plus

Flego: U Rijeci sam živio devet godina i to je uistinu grad s dušom

Objavljeno

na

Photo: Filip Kos/PIXSELL

Istarski župan Valter Flego svoju političku karijeru od ovog ljeta mogao bi nastaviti u Bruxellesu kao zastupnik u Europskom parlamentu ako osvoji dovoljan broj glasova kao kandidat na listi Amsterdamske koalicije. Do izbora su preostala još puna dva mjeseca, a tim povodom razgovarali smo s prvim čovjekom Istre o brojnim pitanjima koja se zajednički tiču Istre i Kvarnera, ali i o njegovoj političkoj budućnosti, kao i mladenačkim danima koje je proveo upravo u Rijeci. Nije se nikako mogla izostaviti ni tema brodogradnje, pa smo razgovor otvorili jednim vrlo bitnim pitanjem za brojne riječke obitelji…

Kada će radnici 3. maja dobiti zaostale plaće? 

“Jako dobro znam da kruh škverana ima sedam kora i bio bih presretan kad bi već danas radnici dobili svoje zarađene plaće. Zato i ovim putem apeliram na Vladu da konačno obznani svoju odluku, ukoliko ju je donijela, a ako još nije neka to učini čim prije. Više vremena nema! Budite humani prema radnicima 3. maja i Uljanika i njihovim obiteljima čija sudbina ovisi o toj odluci, a ja očekujem da Vlada odluči o restrukturiranju, a ne stečaju.”

Kolika je zapravo odgovornost IDS-a oko situacije s Uljanikom koji je vlasnik najvećeg riječkog brodogradilišta? Podsjetimo 29. ožujka trebalo bi biti održano ročište na kojemu će se odlučivati o stečaju…

“IDS nije niti može biti odgovoran jer lokalna samouprava ne raspolaže ama baš nikakvim mehanizmima kojima bi mogla utjecati na rad brodogradilišta. Strategija vladajućih o napadanju IDS-a je propala i pokazala se u potpunosti promašenom jer ljudi znaju zbrojiti dva i dva. Ponovit će nekoliko ključnih činjenica. Uprava odgovara vlasnicima društva, a udio vlasništva Istarske županije i Grada Pule manji je od 0,5 posto. Iz te pozicije ne možete ni na koji način utjecati na poslovanje društva. Odgovornost za poslovanje ima prije svega Uprava Uljanika koja je donosila odluke koje su firmu dovele u tu situaciju. A nakon Uprave odgovornost ima država, odnosno Vlada kao najveći pojedinačni vlasnik. Da stvar bude bolja, ta ista Vlada koja stalno spina i pokušava skinuti sa sebe odgovornost i prebaciti je na lokalnu razinu je toliko centralizirala državu da su lokalnoj i regionalnoj samoupravi oduzeli sve mehanizme kojima bi eventualno mogli pomoći u ovim situacijama. Znate za što je IDS „kriv“? IDS je „kriv“ jer je od Istre stvorio najrazvijeniju regiju u Hrvatskoj po svim parametrima i bilo bi dobro kad bi bilo više takvih stranaka i više takvih županija.”

Vjerujete li ministru gospodarstva Darku Horvatu da će se ići u restrukturiranje Uljanika s novim strateškim partnerom? Spominje se Tomislav Debeljak…

“Ministar Horvat je konačno počeo govoriti oni što mi govorimo već 16 mjeseci. Restrukturiranje Uljanika jedina je ispravna odluka. Tu nema dilema, posebice ako znamo da bi stečaj koštao gotovo jednako kao i restrukturiranje, uz razliku da bismo ugrozili egzistenciju nekoliko tisuća kućanstava i postepeno ugasili cijelu brodograđevnu industriju u Hrvatskoj. Meni je nepojmljivo da u Vladi svatko ima svoje brojke i svoju računicu. Nisam siguran da su u Vladi uopće svjesni činjenice da takvim pristupom čine veliku štetu našim brodogradilištima. Ako znamo da nema uspješne brodogradnje u svijetu bez podrške države, zašto bi investitori trebali uložiti svoj kapital u hrvatsku brodograđevnu industriju u okolnostima kad pola Vlade navija za restrukturiranje, a druga za stečaj?”

Photo: Dusko Marusic /PIXSELL

Ima li brodogradnja u Rijeci budućnost?

“Brodogradnja u Rijeci ima bogatu povijest, a ima i budućnost. Međutim, da bi brodogradnja dobila mjesto koje zaslužuje u hrvatskoj industriji i bila dugoročno održiva, država mora proglasiti brodogradnju strateškom djelatnošću. Država mora osigurati jamstveni fond kojim bi omogućila predfinanciranje gradnje broda i bolje uvjete kreditiranja gradnje broda. Također, država treba uključiti što više domaće operative i povećati udio domaće komponente u izgradnji broda, kao i potaknuti i povećati izdvajanja za istraživanje i razvoj u brodogradnji. Hrvatska se treba ugledati na druge europske države, poput Nizozemske, koje su znale očuvati brodogradnju, upravo ulažući puno u istraživanje i razvoj putem EU fondova.

Imamo potrebno znanje, iskustvo i tradiciju za opstanak brodogradnje.”

Prvi ste na listi «Amsterdamske koalicije» za europske izbore, što možete ponuditi biračima i zašto bi građani Hrvatske trebali zaokružiti Vaše ime na listiću?

“Građanima možemo ponuditi predani i danonoćni rad za naprednu i razvijenu Hrvatsku koja se može mjeriti s najuspješnijim europskim zemljama. iz dana u dan Hrvatska sve više zaostaje za ostalim državama članicama EU-a. Po standardu pretekli su nas svi, osim Bugarske. A to najbolje pokazuje koliko je potrošen naš gospodarski model koji se temelji na rasprodaji državne imovine i zaduživanju. Upravo tu promjenu smjera nudi Amsterdamska koalicija, koja će se uz to boriti protiv ekstremizma, nasilja i netolerancije koji su, na žalost, postali hrvatski brend!”

Iako na listi imate mnoga jaka imena, ankete predviđaju da ćete samo Vi put Bruxellesa. SDP je već odavno grogiran, ali čini se da Amsterdamska koalicija nije popunila prazninu na ljevici. Što mislite koji je razlog tome?

“Amsterdamska koalicija uspjela se nametnuti kao najjača opozicijska snaga i prije samog predstavljanja liste. Vjerujem da ćemo do izbora dodatno rasti jer građani traže alternativu bahatoj i nesposobnoj vlasti. Što se tiče liste Amsterdamske koalicije, mogu samo reći da sam ponosan što smo uspjeli okupiti vrhunske i dokazane profesionalce koji su svatko u svom području djelovanja pokazali da su promjene moguće. Ne dvojim da će na ovim izborima građani prepoznati tko može isporučiti rezultate!”

Što očekujete u slučaju «Brexit»? Hoće li se dogoditi veliki preokret u slučaju izlaska Velike Britanije iz Europske unije? Hoće li se pokrenuti neki novi val izlazaka? 

“Posljedice Brexita osjetit će prvenstveno građani Velike Britanije, a u manjoj mjeri i svi mi ostali. U svakom slučaju, nema mjesta panici. Unija će opstati a ideja Unije će se sačuvati. Vjerujem da će ideja unija dodatno ojačati, posebice ako na dolazećim izborima građanima diljem Europe budu podržali stranke s istim setom vrijednosti kao Amsterdamska koalicija.”

Photo: Dusko Marusic/PIXSELL

Što je Hrvatska dobila ulaskom u EU, a što izgubila? 

“Članstvom u najrazvijenijoj zajednici na svijetu, hrvatski građani nisu ništa izgubili, a dobili su ono što smo godinama sanjali. Slobodan prelazak granice, putovanje, poslovanje i studiranje diljem Europe – postalo nam je dostupno, gotovo bez ikakvih prepreka. Možemo kupovati bez carine, putovati bez putovnice,  obrazovati se i zapošljavati u drugim članicama EU bez posebnih dozvola. Uz to, naša ljudska prava i slobode nikada nisu bili zaštićeniji, mogućnosti našeg gospodarstva nikada veće, kao i prilike za osobni rast i napredovanje nije nikada bilo više. Na raspolaganju su nam i europski fondovi te tisuće projekata i programa koji nam život dnevno čine boljim.”

Mnogi kažu da je Istra najrazvijenija regija u Hrvatskoj. Što je potrebno da ostatak Hrvatske krene u smjeru u kojem se kreće Istra?

Istra je najrazvijenija hrvatska regija jer ima dobro uspostavljen sustav. Za uspjeh su ključna jasno definirana prioritetna područja u koja se želi ulagati, te zajedništvo, kako Županije, istarskih gradova i općina, tako i javnog i privatnog sektora. To, kao što svi znaju, nije slučaj i u ostatku Hrvatske. Kao što često volim reći, ne trebamo otkrivati Ameriku, već naučiti hodati po njoj!. Dakle, usmjerimo naše snage u rješavanje pravih problema građana, u svakodnevnom poboljšanju sustava i razine usluga koje građani dobivaju, ali i u izgradnji suživota te tolerantnog i otvorenog društva. 

Kako bi po Vama trebala biti provedena decentralizacija Hrvatske po uzoru na neke druge zemlje EU. Koja zemlja bi nam trebala biti uzor?

“Za početak, treba sagledati širu sliku te napraviti kompletno novu strukturu raspodjele novca i zaduženja ovlasti između Zagreba i lokalnih vlasti. Podsjećam da građani Hrvatske čak 90 posto svojih potreba ostvaruju upravo na lokalnoj razini. S druge strane, prema postojećoj raspodjeli proračunskih sredstava, središnja država troši 90 posto proračuna i takva raspodjela, složit ćete se, nije niti održiva, niti poticajna, a kamo li pravedna.

Drugim riječima, moramo u potpunosti promijeniti paradigmu jer je ova kojom se mi vodimo potpuno zastarjela i neučinkovita. Pri tom ne trebamo izmišljati toplu vodu nego samo pogledati primjere dobre prakse poput Švedske ili Danske, a kad govorimo o decentralizaciji EU fondova onda je i Poljska primjer dobre prakse.”

Vratimo se malo na konkretne teme. Luka Rijeka je nekoć bila važno odredište za tranzit prema središnjoj Europi. Danas to više nije. Trst i Kopar su preuzeli primat. Može li riječka luka povratiti svoju važnost i na koji način?

“Da, naravno da može. Luka Rijeka ima ogroman potencijal i ona može postati novi motor razvoja Rijeke i čitavog područja. Činjenica je da je svjetska trgovina sve više globalizirana i povezana, kao što je nedvojbeno da će se trgovina sve više odvijati preko mora. Jadran je trenutno najatraktivniji prometni koridor u logistici, te je za niz zemalja srednje Europe upravo Jadran prirodni prometni pravac za robu, što je prednost koju treba iskoristiti. Rijeka ima sjajnu geostratešku poziciju i dublji gaz, ali da bi sve sutra mogla iskoristiti sve svoje kapacitete i potencijale mora se uložiti kako u lučku infrastrukturu, tako i u razvoj željezničke mreže, koja povezuju luku, a s ciljem iskorištenosti njenog punog potencijala.

Za investicije u prometnom sektoru predviđeno je ukupno 700 milijardi eura iz EU fondova u razdoblju do 2030. godine, što je prilika za sve projekte koji imaju europske vrijednosti.”

Istarski župan Vlater Flego i novinar Fiumana Domagoj Tramontana

Već se godinama priča o autoputu Rijeka – Žuta lokva. Što mislite hoće li to u bliskoj budućnosti biti realizirano? Isto tako, zna se kako Slovenija blokira izgradnju poveznice Rupe i Kozine. Možete li kroz EU parlament učiniti nešto po tom pitanju?

“Smatram logičnim da se Rijeka i Žuta lokva povežu, isto kao što smatram nužnim da se izgradi druga cijev Tunela Učke, puni profil autoceste do Matulja i ukine naplata mostarine na Krku. Ovo bi svima trebalo predstavljati infrastrukturne prioritete, koje nadilaze bilo kakvu stranačku pripadnost. U svakom slučaju, ja ću za njih uvijek lobirati bez obzira gdje se nalazim, u Ministarstvu, Europskom parlamentu ili drugdje.”

Mnogi ne znaju, ali svoju diplomu inženjera strojarstva stekli ste na riječkom Tehničkom fakultetu. Dobitnik ste i rektorove nagrade kao izvrstan student. Kako pamtite studentske dane u Rijeci? 

“Uvijek ću se rado sjećati i srednjoškolskih dana u Tehničkoj školi na Krnjevu, kao i studentskih dana u Rijeci, a ponosan sam što sam titulu magistra znanosti stekao na riječkom Ekonomskim fakultetu. U Rijeci sam živio devet godina i to je uistinu grad s „dušom“ gdje se svatko može osjećati kao kod kuće. Fiumani i Istrijani u mnogočemu su slični i žive punim plućima iste vrijednosti – otvorenost, multikulturalnost i suživot.”

Često Vas se može vidjeti na utakmicama NK Rijeke. Kako to? 

“Veliki sam ljubitelj sporta i sam sam se aktivno bavio rukometom dugi niz godina. Posebno pamtim kako sam s pokojnim ocem odlazio na utakmice u Rijeci. I danas se sjećam `84. i najbolje utakmice Rijeka-Real Madrid i rezultata 3:1, kao i `94. i finale Kupa Hrvatske, odnosno utakmice između Rijeke i Croatie. Kao srednjoškolac, a kasnije student odlazio sam ne samo na nogometne utakmice u Rijeci, već sam pratio i one rukometne, košarkaške i vaterpola. I danas, kad god sam u prilici, na Rujevici ću rado pogledati utakmicu NK Rijeke i reprezentacije. Imam i sreću da smo svi u obitelji zaljubljenici sporta pa se tako i supruga aktivno bavila sportom, a i sinovi su skroz u tome. Mislim da je jako važno djecu od malih nogu poticati da se bave i vole sport, a samim time i vode zdrav život”, rekao je Flego u razgovoru za Fiuman.

Marketing
Marketing
Marketing
Marketing
Marketing

Fiuman Plus

Facebook

Instagram