Povežite se s nama

Nakon što je prije godinu dana u prostoru zgrade Zračne luke Rijeka otvoren jedinstven projekt u Hrvatskoj, a i šire – muzej na aerodromu, riječka zračna luka dobila je još jednu hrvatsku posebnost, a svjetsku rijetkost – glazbu skladanu upravo za taj prostor, temeljenu na tradicijskoj glazbi ovog kraja.

“Muzejski terminal” jedinstven je hrvatski projekt muzeja u zračnoj luci. Projekt je realiziran na inicijativu Primorsko-goranske županije, u suradnji s muzejima s područja cijele županije okupljenima u projektu “Muzeji zajedno”, a s ciljem promocije muzejskih sadržaja i kulturne baštine te oplemenjivanja riječkog aerodroma.

“Muzejski terminal” sadrži dvadeset i pet radova (grafika, slika, skulptura i instalacija) iz fundusa riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti te niz izložbi iz muzejskih riznica. Dio prostora uređen je kao dječji kutak “Znalac muzealac”, a budući da se riječka zračna luka nalazi na otoku Krku, postavljena je i izložba o baštini toga otoka.

Župan Zlatko Komadina zahvalio je umjetnicima što su svojim izričajem odali počast baštini Primorsko-goranske županije i svim sudionicima koji su osmislili ovaj projekt te se osvrnuo na važnost otvorenih muzeja.

“Imao sam prilike čuti sve ove zvukove, ali ne na aerodromu. I ovo je dobro da gostima prvi susret s Primorsko-goranskom županijom predstavimo u bogatstvu naše kulturne, povijesne i prirodne baštine. Drago mi je da su ovdje s nama gosti iz inozemstva koji su autori u dijelu audio postava i drago mi je da su naši muzeji pokazali tu interaktivnost i programsku orijentaciju da izađu iz svojih sjedišta, iz svojih zidova, iz prostora muzeja gdje su im stalni i trajni postavi diljem županije, da pokažu svo naše bogatstvo našim gostima. Naime, naša županija je u ovom dijelu Europe, a možda i u cijeloj, možda najzaštićeniji mikroprostor po prirodnoj baštini jer preko 80 % područja spada u europsku mrežu zaštite prirode ‘Natura 2000’ “, rekao je župan.

Zamjenik župana Marko Boras Mandić istaknuo je da riječki aerodrom neće nikada biti poput onih u Londonu ili Parizu, Dubrovniku ili Zagrebu. “Mi se možda ne možemo uspoređivati s veličinom, ali definitivno s inovacijom, s jednom kreativnom idejom možemo doći na mapu europskih i svjetskih aerodroma”, rekao je Boras Mandić.

Direktor Zračne luke Rijeka Tomislav Palalić rekao kako je ovo još jedan korak dalje u suradnji s muzejima. Vizualne sadržaje muzejskog terminala sad prati glazba, a reakcije i dojmovi putnika su izuzetno pozitivni. Krajnji cilj projekta, da se putnici osjećaju ugodnije, je postignut. Primjetno je da su putnici zadovoljniji i obraćaju više pažnje na relaksirajuće detalje muzejskog postava.

Kako bi se vizualni koncept prostora aerodroma upotpunio zvukom, kroz prezentaciju bogate glazbene baštine ovog kraja, u rujnu prošle godine raspisan je natječaj za akustički dizajn prostora putničkog terminala Zračne luke Rijeka, odnosno za ambijentalnu aerodromsku glazbu temeljenu na zvucima tradicijske glazbe ovog kraja. Ustanova Ivan Matetić Ronjgov provela je natječaj u kojem se od autora tražilo da istraže načine kako da na suvremen način predstave našu tradicijsku glazbu u javnim prostorima.

Uz pomoć Unicult programa Sveučilišta u Rijeci i Music Tech Festa iz Londona, natječaj je imao i internacionalni karakter pa se na natječaj javio i velik broj inozemnih autora.

Prvu nagradu na natječaju je osvojio rad Aleksandra Valenčića “Zvučni atlas zavičaja”. Riječ je o šestosatnoj soundscape kompoziciji koja predstavlja zvučne osobitosti Primorsko-goranske županije kroz njene tri cjeline – Gorski kotar, Primorje sa zaleđem i otoke, te njihove prirodne i kulturne različitosti.

Rad Håkana Lidboa iz Švedske izrađen u suradnji s britanskim duom Coldcut (Mat Black & Jonathan More) i škotskim autorom Jackom Jamesom osvojio je na natječaju drugu nagradu. Riječ je o instalaciji koja je postavljena u prostoru zgrade aerodroma, netom prije odlaska putnika na policijsku provjeru, a sastoji se od interaktivnih zvučnih jedinica koje otkrivaju pokrete putnika dok se kreću ispred njih, a prolaskom nekog od putnika pokreće se pojedina jedinica, stvarajući ukupan skladan zvuk.

Britanskom glazbeniku Scanneru (Robin Rimbaud je Music Tech Fest dodijelio posebnu nagradu za šestosatnu kompoziciju generativne glazbe naslovljenu “Water drops” (Kapi vode), inspiriranu bogatstvom vode kojom je naš kraj ispunjen. Ova glazba može se slušati u prostoru  prije samog odlaska putnika na ukrcaj u avione, a namjera je da djeluje smirujuće i opuštajuće.