Rijeka nije odabrala pametne klupe, već ih je dobila u trajno korištenje

Pametne-klupe-Kazališni-park
CarWash

Pet postavljenih pametnih klupa na raznim lokacijama diljem Rijeke ovog su tjedna izazvale poprilično zanimanje građana. Mnogi su taj potez pohvalili, no oni nešto upućeniji primijetili su i određene nedostatke, odnosno imali su zamjerke. Među potonje spada i riječki poduzetnik Andrija Čolak, koji je opširno već objasnio što sve “zamjera” postavljenim pametnim klupama.

Zbog toga smo od riječke gradske uprave zatražili nešto više informacija, uključujući i odgovor na pitanje zbog čega su odabrane pametne klupe koje prizvodi Euromodul, a za koje Čolak tvrdi da su loša kopija solinske Steore.

“Proizvođača pametnih klupa koje su postavljene na javnim površinama u Rijeci nije odabrao Grad Rijeka već tvrtke METROPOLIS MEDIA d.o.o. Zagreb i outdoor akzent d.o.o. Zagreb.

Naime, te su tvrtke na javnom natječaju dobile na korištenje niz lokacija za postavljanje reklamnih objekata, a Grad Rijeka je, u uvjetima natječaja propisao da uz naknadu za korištenje spomenutih lokacija izabrane tvrtke moraju nabaviti i određenu urbanu opremu te ju predati Gradu Rijeci u trajno korištenje, bez naknade.

Natječaj je objavljen 19.05.2017. godine u Novom listu, a odnosio se na korištenje lokacije za postavljanje reklamnih predmeta i to: reklamni pano (jumbo pano); svjetleći reklamni ormarići na lokaciji Titov trg; reklamni ormarići (city light) u sklopu autobusnih čekaonica i reklamni stupovi. Istim natječajem reklamne površine i lokacije koje se daju na korištenje podijeljene su u dvije grupe temeljem čega su odabrane dvije navedene tvrtke”, poručuju iz Grada Rijeke te nastavljaju:

“Kao što je rečeno, jedan od uvjeta natječaja bio je da odabrani ponuđač, uz plaćanje naknade za korištenje lokacija za postavu reklamnih predmeta, Gradu Rijeci preda u vlasništvu i određenu urbanu opremu, među ostalim, i sedam pametnih klupa. Uz pametne klupe tražene su još i barokne te žičane klupe koje su isto tako isporučene Gradu Rijeci.

Spomenutim natječajem nije bio propisan proizvođač pametnih klupa već njihove specifikacije vezane uz konstrukciju, antivandalsku izvedbu, minimalno 4 punjača mobitela (bežični i USB), brzi 4G internet, solarni paneli, baterijski sustav minimalno 100 Ah , ambijentalno svjetlo itd., a sve u skladu sa zakonskom odredbom koja kaže da se predmet nabave mora opisati na jasan nedvojben, potpun i neutralan način te da se opisom predmeta nabave ne smije pogodovati određenom gospodarskom subjektu.

Dakle, Grad Rijeka spomenutim natječajem nije uvjetovao proizvođača urbane opreme koja je tražena natječajem pa tako niti pametnih klupa već samo da klupe odgovaraju određenim spomenutim parametrima te da budu predane Gradu Rijeci na korištenje.

Stoga je odabrani najpovoljniji ponuditelj samostalno odredio s kojim poslovnim subjektom će realizirati obveze iz natječaja, pa tako i nabavku pametnih klupa. Grad Rijeka je prihvatio ponuđene pametne klupe. Treba naglasiti i da je garantni rok za pametne klupe 12 mjeseci te ako se pokažu određeni nedostaci oni će biti uklonjeni”, ističe za Fiuman.hr glasnogovornica Grada Rijeke Iva Balen.

Pametne-klupe-Jadranski-trg

Iz gradske uprave iskoristili su ovu priliku i kako bi građane nešto detaljnije upoznali s konceptom Rijeke kao pametnog grada.

“Što se tiče koncepta pametnog grada kojeg Grad Rijeka razvija godinama, treba reći da su pametne klupe tek mali dio onog što čini tzv. pametan grad i Rijeka se nikako ne pokušava svrstati u tu kategoriju samo pametnim klupama.

Naime, Grad Rijeka već niz godina razvija projekte koji su sastavni dio koncepta pametnog grada što je prepoznala i EU koja je još 2014. godine u stručnoj studiji Mapiranje pametnih gradova u EU, među gradovima s više od 100.000 stanovnika, Rijeku označila kao pametan grad. Pojedinačni projekti iz različitih sektora, a svi unutar kategorije pametan grad, financirani su iz proračunskih i sredstava predpristupnih programa i fondova EU.

Najznačajniji od tih projekata u sustavu Grada Rijeke, kojima je povećana kvaliteta urbanog života su besplatni bežični pristup internetu, pametne gradske kartice – Rijeka City Card (RCC) koje građani koriste za javni prijevoz, parkiranje i članstvo u Gradskoj knjižnici, 40 gradskih niskopodnih autobusa na stlačeni prirodni plin, pametni mjerači potrošnje energenata u 26 riječkih javnih objekata, radi sigurnosti pješaka postavljeni LED markeri na pješačkim prijelazima na deset lokacija u gradu, korištenje drona kao inovativne tehnologije za rješavanje problema larvicidnog tretiranja komaraca, automatsko upravljanje prometom u skladu sa stvarnim prometnim opterećenjima i niz drugih. U razvoju Rijeke kao pametnog grada valja posebno istaknuti informacijsku infrastrukturu namijenjenu građanima – Portal otvorenih podataka Grada Rijeke na kojem je trenutno objavljeno stotinjak baza podataka kojima raspolaže gradska uprava, ustanove i komunalna i trgovačka društava u vlasništvu Grada Rijeke, potom Portal eUsluga koji sadrži Informacijski servis Grada Rijeke za građane i putem kojeg su građanima dosupne informacije o socijalnom programu, stipendiranju, ulicama i kućnim brojevima, porijeklu ulica, aktivnostima Prometnog redarstva, stanju u prometu u gradu, informacije o komunalnim radovima, trenutnom stanju dostupnosti parkirnih mjesta na parkiralištima u gradu, meteorološkoj slici, katalog Gradske knjižnice Rijeka, Edukativna proračunska igra „Proračunaj(ajme)“ koja pruža uvid u sve raspoređene proračunske izdatke u tekućoj godini i njihovu strukturu,WEB kamere, Kamere prometa i slično. Dakle, Rijeka nipošto nije pametan grad samo jer ima nedavno montirane pametne klupe. Rijeka razvija pametna rješenja u mnogim segmentima nadležnosti uprave i zahvaljujući svim dosadašnjim projektima s pravom je svrstana na mapu europskih pametnih gradova.”