Povežite se s nama


Portal Fiuman.hr pokrenuo je rubriku Fitness i rekreacija u kojoj će naš suradnik na tjednoj bazi donositi zanimljive autorske članke, savjete za treninge te video priloge iz riječkih fitness centara.

U ovom članku želio bih vam pobliže objasniti što je metabolizam, kako na njega možemo utjecati i zašto morate prestati kriviti vlastiti metabolizam ako ne uspijevate izgubiti, ili pak dobiti kilograme. Sigurno ste barem jednom rekli kako je vaš metabolizam “spor” i pronašli u njemu glavni razlog zbog kojeg stalno vodite borbu s viškom kilograma i nikako se ne možete riješiti masnih naslaga. Ljudi jednostavno vole vjerovati kako je razlog njihovog neuspjeha nešto na što oni ne mogu sami utjecati.

Što je metabolizam?

Možemo reći kako je metabolizam skup različitih procesa koji pretvaraju hranu u energiju i sudjeluju u izgradnji i razgradnji tkiva. Razlika između unosa i potrošnje energije određuje što će se događati s tjelesnom masom, hoće li se ona povećati ili smanjiti; ako unos energije premašuje njezinu potrošnju, tjelesna masa će se povećavati i obrnuto.

Metabolizam, s aspekta iskorištavanja i raspodjele energije, možemo podijeliti na 3 glavne sastavnice:

– bazalni metabolizam

– metabolizam obrade hrane

– metabolizam aktivnosti

Kada netko kaže da je njegov metabolizam spor ili brz, to se zapravo odnosi na bazalni metabolizam koji predstavlja minimalni broj kalorija (energiju) koji je potreban kako bi tijelo obavljalo osnovne funkcije, ponajviše za rad organa. Taj broj kalorija tijelo sagorijeva svaki dan bez obzira na unesenu hranu ili aktivnosti koje se paralelno odvijaju. Hoće li ta brojka biti veća ili manja ponajviše ovisi o sastavu tijela i genetskim predispozicijama. Potrebe bazalnog metabolizma određuju razni faktori kao što su visina, dob, spol, hormoni, stres i tjelesna odnosno bezmasna tjelesna masa (lean body mass index). Neka istraživanja pokazuju kako tjelovježba utječe na ubrzanje bazalnog metabolizma, dok

druga to osporavaju; u konačnici, ako i postoji određeno ubrzanje, radi se o neznatno većoj potrošnji kalorija. Povećanje mišićne mase utječe na veću potrošnju bazalnog metabolizma, ali opet ne toliko značajno, 1 kilogram mišićne mase ostvaruje potrošnju od tek 12-15 kalorija dnevno.

Koliko je vaš bazalni metabolizam drugačiji?

Vjerojatno i ne toliko. Sigurno ne onoliko koliko mislite da je. Naime, gotovo 70% ljudi se nalazi unutar prosječne potrebe za kalorijama te najveća razlika između njih može biti oko 200 kalorija, dok čak 96% ljudi spada u širi prosjek pa njihov bazalni metabolizam može biti manji ili veći za najviše 500-600 kalorija dnevno.

Ali, potrebe bazalnog metabolizma nisu jedine koje čine ukupnu potrošnju energije (kalorija) organizma u jednom danu. Osim za bazalne funkcije organa, energija nam je potrebna za razgradnju hrane (metabolizam obrade hrane) i za sve druge aktivnosti koje radimo u danu (metabolizam aktivnosti). Kod prilično aktivnih rekreativaca, bazalni metabolizam čini tek 50%-60% ukupne potrošnje kalorija u jednom danu, a ostatak otpada na sportske i druge aktivnosti.

Dakle, kada kao izliku koristite izraz “spor” metabolizam, vi se zapravo oslanjate samo na jedan dio ukupnog metabolizma energije koji zapravo kod velike većine ljudi spada u prosjek. Možda su potrebe vašeg bazalnog metabolizma manje za oko 300 kalorija, a to je svega nekoliko redaka obične mliječne čokolade. Osim toga, na ukupnu potrošnju kalorija možete znatno utjecati aktivnim načinom života. Sigurno ste se sada sjetili nekog svog prijatelja koji stalno jede sve i nikada se ne deblja, dok je kod vas sve naopako. Istraživanja su pokazala kako ljudi nemaju pojma koliko zapravo jedu, njihove procjene pogrešne su za 20-50%; vaš prijatelj ipak nije podaren učinkovitijim i bržim metabolizmom kao što ste mislili. Vi niste drugačiji. Vaš metabolizam nije drugačiji.

 

Marketing