Kolumna: Turbofolk i slom društvenih vrijednosti

klub
Banner

Sredinom dvijetisućitih godina, turbofolk je u Hrvatskoj stekao masovnu popularnost. Bila je to, u glazbenom i kulturološkom smislu, prava pravcata revolucija. Ulice, kafiće, klubove i školska dvorišta preuzimale su istočnjačke melodije turskog prizvuka. Bitku s popularnim cajkama pomalo je gubila i Rijeka kao sinonim grada rocka čija se mladež većinski polarizirala na, s jedne strane još uvijek mnogobrojnu alternativu i ljubitelje srpskog turbofolka.

Sjećam se trenutka kada je fenomen cajki zahvatio moju školu i moju generaciju. Odjednom je postalo bitno tko nosi koju odjeću, tko u izlasku koliko potroši i čiji tata vozi bolji auto. Fenomen narodnjaka imao je daleko veće posljedice od glazbenih. Nisu cajke obilježile samo glazbeni ukus mladeži, već su mnogima definirale svjetonazor. Stihovi i spotovi prepuni skupocjenih automobila, markirane odjeće i novca naveli su velik dio mladeži da se prikloni materijalističkom sistemu vrijednosti. Blještavi spotovi višemilijunskih pregleda, idealizirajući nekakvu višu socijalnu klasu, navode slušatelje i gledatelje na čežnju za takvim načinom života. Mnogi padaju u depresiju što tome ne pripadaju, a drugi nerijetko prelaze na drugu stranu zakona kako bi u višu socijalnu klasu došli kriminalom koji se, uostalom, u mnogim pjesmama i spotovima otvoreno promovira.

Cajke su, htio to netko priznati ili ne, već petnaestak godina omiljena glazba hrvatske omladine. Posljedice nametanja krivih ideala kroz bitan medij kao što je glazba vidljive su kroz poremećeni sistem vrijednosti koji je u hrvatskom društvu, a posebno u omladini, jači nego ikad. Mnogi novopečeni roditelji, sazreli uz turbofolk, svoj idiotski vrijednosni poredak nameću svojoj djeci pa se svi, tobože, iščuđavaju što djeca ismijavaju drugu djecu zbog odjeće i obuće iz Lidla. Djeca se međusobno cijene po markama odjeće, obuće i mobilnog telefona, a roditelji im to, unatoč teškoj financijskoj situaciji, omogućuju kako bi im djeca bila socijalno prihvaćena. Bilo bi suludo reći da su cajke isključivi krivac, materijalizam postoji otkad je i čovjeka, ali neminovno je da cajke preuzimaju velik dio krivice za njegov rapidni porast u hrvatskom društvu posljednjih godina.

Tema cajki i turbofolka aktualizirala se pokretanjem novog zagrebačkog radija koji se fokusirao na taj glazbeni pravac, a koji je, za uvertiru, odabrao pjesmu čije su ključne riječi euri, franci, kurve, BMW automatik, mafija, novčanice i pevaljke. U Hrvatskoj donedavno, zbog političkih razloga, gotovo da i nije bilo moguće čuti srpsku glazbu u domaćem eteru. Pojava radio stanica s turbofolk glazbom označava da su cajke u hrvatskom društvu i formalno postale općeprihvaćene. Iako će sada cajke postati dostupne i onom dijelu tržišta koje tu vrstu glazbe ne poznaje, ostaje nada da su svoju popularnost stekle upravo zato što su „zabranjeno voće“ i da će sada, kad su i službeno „mainstream“, njihova popularnost vremenom opasti.