Mozaik
Food-2-Dormouse: Gaming ideja svestranog inženjera
Food-2-Dormouse računalna je igra koja prati avanture djevojke i njenog prijatelja puha dok dostavljaju hranu za globalne dostavne platforme, s konačnim ciljem da jednog dana imaju svoj food truck, kamiončić za uličnu pripremu hrane. Igra unosi mnoštvo noviteta ili onoga što se rjeđe viđa u industriji igara, primjerice – ručno crtane likove i grafiku, duhovit i zabavan životinjski svijet u kojem su ljudi u manjini i gdje svi mogu međusobno komunicirati te utjecaj igrača na svijet i odabir puta kojim će priča napredovati. Konačno, tu je i suputnik – puh, lik koji još nije komercijaliziran ni u filmovima, ni u igrama. Autor ideje i pokretač projekta je Eugen Štimac, inženjer elektrotehnike i IT tehnologija, a svoju ideju proteklih osam mjeseci razvija u okviru inkubacijskog programa Startup inkubatora Rijeka.
Što vas je potaknulo na stvaranje Food-2-Dormouse?
Igra će biti plasirana na globalno tržište, fokusirana na mladu publiku u Sjevernoj Americi i to najviše na žene u dvadesetim godinama. Problem koji sam uočio je nedostatak igara upravo za tu ciljnu skupinu, odnosno višak nasilnih igara na tržištu. Kako su igre dio zabavne industrije, cilj je da se kroz simpatičnu i ručno crtanu igru korisnicima donese lijepo i jedinstveno iskustvo te priča koja će zabaviti ljude koji nakon tinejdžerskog doba ulaze u ozbiljan svijet pun obaveza, prijelazni put koji je većini ljudi zbunjujuć i stresan. Igrači će u igri prolaziti jedno slično iskustvo, ali na vedar i zabavan način, te shvatiti da ne treba sve shvaćati ozbiljno, već se nasmijati i uživati. Nije sve u životu ozbiljno i ne bi ni smjelo biti. Pored sadržaja, volio bih ostvariti i suradnju s platformama za dostavu hrane, ali i stvoriti jaki tematski brend, tko zna – možda i uspješnu franšizu.
Zašto baš dormouse, odnosno – puh i koja je njegova uloga u video igri?
Jedna strana moje obitelji je porijeklom iz Gorskog kotara i kao malo dijete često sam odlazio u te krajeve ili kako bi mi rekli – u šumu. Bilo je tu rada u vrtu, sakupljanja gljiva i smrekinih iglica. Bio sam zadivljen čudesnošću cijelog tog svijeta. Po povratku, kako sam igrao i PC igre, ispunjavao bih bilježnice crtežima i idejama za neke nove igre ili poboljšanja postojećih i pritom vukao puno inspiracije upravo iz naših krajeva.
Životinja koja obitava u Gorskom kotaru je i sivi puh (lat. glis glis), vrlo simpatična, razigrana i znatiželjna životinja. U igri sam htio iskoristiti nešto što bi bilo jedinstveno, ali i povezano s našim krajem, a rezultat je to da je puh postao jedan od glavnih likova. U igri je puh kolega i prijatelj glavnom ženskom liku i pomaže joj u poslu i pri interakciji s drugim ljudima i životinjama, ali i u shvaćanju svijeta oko sebe. Nadam se da ću time potaknuti ljude na razmišljanje o prirodi i onome što nam ona pruža, kao i o tome što paziti i cijeniti.
Kako funkcionira igrica, koji su likovi u njoj, što je cilj, koliko traje?
Sama igra je koncipirana na principu komunikacije i obavljanja raznih zadataka, upoznavanja životinjskih prehrambenih potreba, a puh je taj koji igraču olakšava posao jer on ima o tome puno više znanja. Grad u kojem se sve to događa je obalni grad pun plaža, s ljetnim vremenom i toplim bojama te određenim karakteristikama razdoblja 80-ih godina. Kako cijela igra funkcionira na principu izbora i tzv. otvorenog grada (open-city), igrač ima izbor između praćenja glavne priče ili pak istraživanja grada i raznih sporednih priča i (ne)zgoda, a planirano je da se prelazak cijele igre ostvari u par tjedana.
Kako je tekao razvoj Food-2-Dormouse tijekom vašeg boravka u Startup inkubatoru? U kojoj je trenutno fazi vaš projekt?
Iskreno, u inkubator sam došao samo s idejom i nazivom za igru. Sve što sam napravio, napravio sam u zadnjih osam mjeseci – našao sam prostor, pobrinuo se za zapošljavanje i edukaciju studenata programera, realizirao istraživanje tržišta, postavio poslovni model, radio s vizualnim umjetnicima, razradio koncept igre i počeo programiranje. Startup inkubator je tu jako pomogao, najviše u smislu edukacije, ali i omogućavanjem umrežavanja sa stručnjacima i poduzetnicima iz ovog područja. To je meni zaista nedostajalo s obzirom da dugo vremena nisam živio na ovome prostoru.
Igra je trenutno na početku razvoja i sada najviše radimo na vizualnom dijelu, zbog toga što će igra biti ručno crtana. Trenutno Food-2-Dormouse tim, osim mene, čini i dvoje programera studenta. Svi ostali su vanjski suradnici i veliki kreativci – jedna osoba za pisanje priče i blizu deset crtača raznih razina iskustva i uključenosti u projekt. Drago mi je da smo uspjeli oformiti tim sastavljen od stručnjaka i kreativaca iz Hrvatske i to većinom s područja Rijeke. Do sada smo jako puno radili na ispitivanju tržišta, konceptu igre te pripremi za promociju. Nisam htio započeti ozbiljan rad na projektu dok nisam bio siguran da igra može biti jako uspješna i bez da znam tko je publika i kako će reagirati na proizvod. To je ključna razlika između hobističkih projekata u gamingu i uspješnih igri te se često zanemaruje.
Kome je igrica primarno namijenjena? Opišite ukratko poslovni model za njenu komercijalizaciju.
Budući da odmah izlazimo na globalno tržište, za fokus sam, obzirom na istraživanje tržišta, odabrao Sjevernu Ameriku, a ovisno o uspješnosti volio bih napraviti i verziju za azijsko tržište, kao i za ostale planirane platforme. Primarni cilj nam je napraviti PC igru koja bi se prodavala po određenoj cijeni, dok nam je vrlo velik fokus i na mobilno tržište. Na mobilnom tržištu stvari funkcioniraju drugačije pa bi to bio hibridni model freemium i free-to-play modela uz korištenje oglasa. Također, postoji i mogućnost suradnje s platformama za dostavu hrane. Osim toga, proučavamo i mogućnosti koje nudi blockchain i crypto tehnologija, obzirom da se primjene tih tehnologija sve više nalaze upravo u igrama.
Uskoro pokrećemo i Patreon kampanju, gdje svatko može poduprijeti igricu na mjesečnoj bazi, a na jesen planiramo i jednu veću jednokratnu kampanju. Zainteresirani mogu pratiti objave na našim kanalima. Trenutno imamo početnu verziju web stranice, a uskoro ćemo biti prisutni i na svim bitnim društvenim mrežama.
Obzirom da dolazite iz te djelatnosti, kakva je ili kakva može biti perspektiva gaming industrije u Rijeci, obzirom i na to da Grad Rijeka uskoro pokreće i poduzetnički inkubator za kreativne tehnologije i IT industriju, uključujući i specijalizirani modul za gameDev?
Mislim da gaming industrija ima velike perspektive upravo na našem području. Drago mi je da je Grad Rijeka prepoznao važnost visokih industrija, pogotovo industriju igara, koja je najveća zabavna industrija na svijetu, globalno tri puta jača od filma i glazbe skupa. Svake godine svijet napravi pomak prema digitalnom, a Hrvatska, iako ispod prosjeka svjetske industrije, polako hvata korak s onime što se događa vani. Gaming industrija u našoj državi preko 80% prihoda ostvaruje izvozom, što je skoro dvostruko više nego prosjek naše IT industrije. Iz mojeg iskustva, inkubatori i institucijska pomoć – edukacije, prostor, oprema i slično će nam pomoći da ostvarimo veću zaposlenost u IT i gameDev sektoru i držimo korak s najuspješnijima.
Iz vlastite perspektive osobe koja je rođena u Rijeci, a koja je u jednom trenutku života boravila blizu 10 godina izvan ove županije i u inozemstvu, po povratku na ovaj prostor bio sam jako pozitivno iznenađen poslovnom klimom i promjenama koje se mogu vidjeti. Mislim da Rijeku zaista čeka jedno zanimljivo razdoblje, kako bi povjesničari rekli – tek ulazimo u zlatno doba. Naravno da nije sve savršeno, posebno je edukacijski dio vezan za industriju igara i gaming vrlo slaba karika. Primjerice, vani već postoje i fakulteti upravo za ovu industriju. No, treba biti praktičan i ne treba se fokusirati na ono što nedostaje, nego izvući najbolje iz onoga što imamo. Imamo prekrasno okruženje, blizinu zapadne Europe i naprednijih zemalja, otvoren način razmišljanja i uz sve to ipak i dovoljno dobru edukaciju i puno talentiranih ljudi.
Što planirate nakon Startup inkubatora? Imate li ideje za neke nove računalne igrice?
Među prijateljima sam poznat kao čovjek tisuću ideja i zanimacija, tako da ideja zaista ne manjka. Ne bih htio proricati budućnost, no osim prilike da nakon uspjeha brendiramo Food-2-Dormouse svijet i likove, te radimo na nastavcima, htio bih, naravno, napraviti i druge igre. No, sve to dolazi nakon ovog projekta. Svu svoju energiju, vrijeme i novac trenutno ulažem upravo u Food-2-Dormouse i mislim da bi rezultat mogao biti jako zanimljiv.
Što se tiče Startup inkubatora, volio bih nastaviti surađivati i prenositi svoje iskustvo na nove generacije, ali glavni fokus će biti na tome da završimo Food-2-Dormouse igru i napravimo jednu uspješnu domaću poslovnu priču. Moj tim i ja voljeli bismo se još više povezati s lokalnim poduzetnicima i Sveučilištem, no idemo korak po korak.
U kojoj vam je mjeri Startup inkubator pomogao i što je po vama njegova najbolja kvaliteta za korisnike?
Kratak odgovor bi bio: edukacija, iskustvo i umreženost. Teško je opisati što se sve proživi tijekom osam mjeseci inkubacije, od upoznavanja izvrsnih i stručnih ljudi, do prenošenja znanja i iskustva, čak i sama neformalna druženja. Neovisno o dosadašnjem iskustvu, mislim da bi mi za Food-2-Dormouse projekt bez podrške inkubatora trebalo puno više vremena. Inkubator je taj koji, osim svega navedenog, u prvi plan stavlja poduzetničku namjeru i ‘tjera’ na napredak. Mislim da zaista možemo biti ponosni na naš Startup inkubator.
Od mene samo veliko hvala i Emiliji Vodički, djelatnici Grada Rijeke, odnosno glavnoj organizatorici i koordinatorici inkubatora, ali i svima uključenima, kako od strane Grada, tako i ostalima, posebno stručnim mentorima – Ani Gerbin, Mariju Veršiću, Deanu Cimeri, Dariju Zoriću, Tomislavu Lukiću, Višnji Željeznjak, Jeleni Zjačić i svima ostalima.
Kako teku pripreme za Demo dan? Što ćete učiniti ako osvojite novčanu potporu Grada Rijeke?
Pripreme su zaista opsežne: moramo doraditi i napraviti mnogo toga vizualnog, a planiramo imati i promotivne materijale, poboljšati web i drugo. Zadataka ima puno, a vremena malo, no mislim da će cijeli tim uspjeti napraviti većinu zadataka. Jako sam zadovoljan radom tima u cjelini.
Novčanu potporu bismo iskoristili za honorare i plaće svih ostalih članova tima, odnosno vanjskih suradnika, crtača, programera, u cilju finalizacije jesenske demo verzije i potom cijele igre. Što se tiče informatičke opreme, tu je poneka ICT sitnica, no nemamo tolikih manjkova, najbitnije nam je jednostavno napraviti sav sadržaj i funkcionalnosti igre. Eventualni preostali iznos bio bi namijenjen za marketing, kako bi proizvod lakše došao do svoje ciljane publike.
Sadržaj je objavljen u partnerstvu sa Startup inkubatorom Rijeka.