Povežite se s nama

Vijesti

Možemo! Rijeka: Pitanja upućena Lürssenu, Lučkoj upravi i gradonačelniku Filipoviću – konkretnih odgovora nema

Objavljeno

na








Podsjećamo, riječki Možemo!  je nedavno na konferenciji za medije upozorio javnost i nadležne institucije o neobičnom gomilanju tvrtki i nekretnina, u protekle dvije godine, pod kapom Lürssen grupacije. Riječ je o akvizicijama niza društava u Rijeci i Opatiji te osnivanju većeg broja novih društava s istim sjedištima, datumima osnivanja i sl. Javni odgovor Lurssen grupe na ovo upozorenje bio je, ukratko, da imaju “strategiju ulaganja” i “razvojne projekte” kojima će se mijenjati život stanovnika Rijeke. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti.

Stoga je riječki Možemo! uputio pisani upit Lürssen grupi, Lučkoj upravi i gradonačelniku Rijeke, tražeći konkretne informacije o kojim i kakvim razvojnim projektima se radi. Međutim, ističu kako u odgovorima nisu doznali koje razvojne projekte i strateške investicije Lursen grupa planira na riječkom području, odnosno na području i u prostoru nekretnina kojima ova grupacija upravlja ili će upravljati s obzirom na kupovine i akvizicije riječkih (i opatijskih) društava.

Dobili smo odgovore sa sve tri adrese, pri čemu želimo istaknuti da nam je odgovor poslala i Lürssen grupa iako to, kao privatni entitet, nisu bili obvezni to učiniti. Svi su odgovori isticali projekt nove marine Porto Baroš, koji s naše strane nikada nije niti doveden u pitanje i s kojim smo već upoznati. U odgovorima Lürssen grupe i Lučke uprave spomenuti su i sljedeći projekti koje pozdravljamo – pomorski inovacijski klaster MARINN, poslovi vezani uz društva Lürssen Design Center Kvarner i Maritime Center of Excellence te suradnja za sveučilištima u Rijeci, Zagrebu, Splitu i Grazu.

Ipak, naši upiti su se odnosili na akvizicije i djelovanje koje obuhvaća puno više od ovih projekata vezanih uz razvoj tehnologija. Ovo su pitanja na koja nismo dobili odgovor: Koji se projekti namjeravaju realizirati na području putničke luke u Rijeci, primjerice sadašnjih prostora Karoline i Boonkera, budući da je Lürssen grupa kupila društva koja su upravljala ovim prostorima? Koji se projekti namjeravaju realizirati s nekretninama u vlasništvu, odnosno nekretninama u zakupu od strane društva Brodokomerc Nova, koja se trenutno bavi trgovinom mješovitom robom i, osim dostupnosti kvartovskih dućana, zapošljava i značajan broj ljudi, te koji su planovi s drugim nekretninama odnedavno u vlasništvu Lürssen grupe? Koji se projekti namjeravaju realizirati u samom bazenu putničke luke za koji se, u koncesijskom natječaju marine Porto Baroš, navodi da je moguće širenje i na to područje, iako je po našem mišljenju ta stavka u suprotnosti sa Zakonom o koncesijama? I u konačnici, koji se projekti namjeravaju realizirati s velikim brojem novoosnovanih društava u protekle dvije godine?, napomenula je Iva Davorija.

U odgovoru na upit, gradonačelnik je naveo da se više puta sastajao s predstavnicima Lurssen grupacije te da su ga obavijestili o njihovim poslovnim interesima u Rijeci, no izuzev marine u Porto Barošu, za koju javnost zna i čiju izgradnju pozdravljaju i predstavnici Možemo! Rijeka, gradonačelnik nije napisao svoja saznanja ni o jednom drugom projektu ili poslovnom interesu Lurssen grupe o kojem su ga, kako sam navodi, obavijestili.

Također, problematičnim smatramo gradonačelnikov opis postupka suradnje i komunikacije s investitorima te njegovo viđenje temelja na kojima počiva potreba za izmjenama prostorno planske dokumentacije, a koje se vodi interesima samih investitora. Naime, kako je u svojem odgovoru naveo, temelj za izmjene prostornih planova vidi u praćenju stanja u prostoru, a na sastancima s investitorima, gradonačelnik i nadležni pročelnici upućuju investitore da pošalju pisma namjere i iskažu interese temeljem kojih se pokreće postupak izmjene određenog prostornog plana. Ako ovome dodamo činjenicu da je nedavnom reorganizacijom gradske uprave ukinut Odjel za urbanizam, odnosno pripojen je Odjelu za građenje, postavlja se sasvim legitimno pitanje – štiti li više itko u gradskoj upravi interese građana na tim sastancima s investitorima, odnosno prilikom gradonačelnikovog savjetovanja investitora o načinu na koji će iskazati svoje poslovne interese i tražiti izmjene prostorno-planske dokumentacije, s ciljem ostvarivanja tih interesa? – navodi Renato Stanković.

Nismo usamljeni u ovim strepnjama jer nedavno se gradonačelniku Filipoviću obratila i struka, odnosno Hrvatska komora arhitekata, koja je iskazala zabrinutost što Grad Rijeka nema jasnu viziju politike upravljanja prostorom, očuvanja i dobrog gospodarenja zajedničkim dobrom, nastavlja Stanković, te ističe: Zajedničko dobro svih građana je javni prostor i imamo pravo znati na koji način će taj javni prostor doživjeti promjenu, pogotovo kada je najavljeno da će ta promjena utjecati na život građana.

U Skupštinu društva ACI Gitone, koja gradi marinu u Porto Barošu, koju podržavamo, ali koje je, nota bene, zainteresirano proširiti prostor za smještaj mega jahti i u područje putničke luke, s čime se ne slažemo, nedavno je ušao HDZ-ov gradski vijećnik Josip Ostrogović, ističe Nebojša Zelič.

Ostrogović je također i član uprave ACI-ja, i kao takav, s obzirom da je gradski vijećnik, nalazi se u sukobu interesa o čemu je Povjerenstvo za sukob interesa već izdalo precizno mišljenje koje Ostrogović ignorira već preko godinu dana jer niti izlazi iz Gradskog vijeća, niti izlazi iz uprave ACI-ja. Sada, kao član skupštine tvrtke ACI Gitone, Ostrogović je istovremeno u ulozi da zastupa interese tvrtke ACI Gitone i da, kao gradski vijećnik, zastupa interese građana.

Kako će gospodin Ostrogović glasati na Gradskom vijeću u slučaju budućih izmjena prostorno-planske dokumentacije koja će se mijenjati temeljem iskazanog interesa primjerice društva ACI Gitone kao investitora ili bilo koje druge tvrtke iz Lürssen grupe? – pita se Zelič  i ističe: U ovom trenutku i mi, i građanke i građani Rijeke znamo samo da Lurssen grupa okuplja pedeset i više društava, što kupljenih, što novoosnovanih u zadnje dvije godine, i da imaju, kako su sami naveli, “strategiju ulaganja za Rijeku i razvojne projekte koji će mijenjati život stanovnika”.

HDZ preko svojih članova ulazi u upravu i skupštine društava iz Lürssen grupe, dok je za koncesije na područjima kojima upravlja Lučka uprava nadležna de facto država s HDZ-ovom vladom. Izvjesno je da HDZ na taj način osvaja Rijeku, kada već nisu mogli putem izbornog procesa. Putem Lučke uprave i navedenih društava upravljat će značajnim prostorom u Rijeci na korist spomenutih društava ili, kako smo to već više puta doživjeli, na osobnu korist pojedinaca – to nam tek predstoji vidjeti. Pritom, SDP, ni lokalni ni nacionalni, o ovoj temi očito nema stav. Dapače, potpuno je bizarno, a možda i indikativno da se oni time uopće ne bave – pojasnio je Zelič.

Iz riječkog Možemo!, temu su saželi na ovaj način: Dakle, da zaključimo: HDZ ulazi u Skupštinu društva ACI – Gitone iz Lürssen grupe, HDZ-ova Vlada preko Lučke uprave upravlja prostorom u putničkoj luci i riječkom obalom. Pritom, SDP-ov gradonačelnik na sastancima s društvom ACI – Gitone i ostalim društvima iz Lürssen grupe upućuje njihove predstavnike kako ostvariti svoje ciljeve inicijative i projekte, dok istovremeno ukida Odjel za urbanizam zadužen za planiranje prostora, tj. odjel koji kroz donošenje prostorno planskih dokumenata i definiranje namjena prostora predstavlja posljednju liniju obrane javnog interesa.

S pravom smo zabrinuti, navode u Možemo!, i mi i struka, zabrinut je i dio građanki i građana koji se o ovome pokušavaju informirati. Građanke i građane Rijeke nitko ne informira o “promjeni života” koju im investitor najavljuje, pa čak niti Gradonačelnik koji bi trebao s javnošću o ovoj temi aktivno komunicirati, i na konkretna pitanja davati konkretne odgovore. Građani Rijeke u ovom trenutku ne znaju tko doista u praktičnom smislu vodi računa o njihovim interesima i javnom prostoru koji im pripada.

Cilj im je, ističu, upoznati i druge građanke i građane Rijeke s činjenicom da se na netransparentan način odvijaju počeci određenih promjena na području Rijeke i cilj im je pokušati doznati koje promjene očekuju građanke i građane kako bi na vrijeme mogli reagirati i stati u obranu javnog interesa, ističe se u priopćenju.

Marketing
Marketing
Marketing
Marketing
Marketing
Marketing

Rijeka Plus obavijesti

26.11.2024.

Obavještavamo javnost kako će od dana 26.11.2024. zbog izvođenja radova u sklopu Aglomeracije (izvođač GP Krk) biti zatvorena Ulica Matije Gupca od kućnog broja 10 do kućnog broja 20, a samim time biti će i nedostupna parkirališna mjesta na predmetnoj lokaciji. Planirano trajanje radova je do 15.12.2024.

Fiuman Plus

Društvene mreže