Mozaik
Na Trsatu osnovana Družba čuvara baštine Frankopani
U utorak je održan osnivački Zbor Družbe čuvara baštine ”Frankopani” s ciljem promocije i očuvanja bogate frankopanske baštine kroz kulturni turizam, obrazovanje i gospodarske inicijative.
”Naziv “Frankopani” uzeli smo iz poštovanja prema najdugovječnijoj hrvatskoj kneževskskoj dinastiji i porodici, koja je kroz šest stoljeća bila sveprisutna na burnoj povijesnoj pozornici ovih prostora u politici, pravu, crkvenim aktivnostima i graditeljstvu. Stotinjak kaštela i posjeda te preko tri stotine crkava i samostana vezani su povijesno za osobe iz porodice Frankopan. Golem doprinos u borbama protiv osvajača s istoka i političko pozicioniranje na predziđu kršćanstva – kako je u svom čuvenom govoru rekao knez Bernardin Frankopan – donijeli su im ugled nikad okrunjenih hrvatskih kraljeva. Iako su s povijesne pozornice otišli prije 350 godina, tragovi njihove prisutnosti osjećaju se i danas unatoč zatiranjima i prešućivanjima. Heroji umiru, ali priče o njima ostaju sve dok postoji netko tko će ih pričati. Danas smo to baš mi,” rekao je u uvodu Tomislav Beronić, na današnjem osnivačkom Zboru na kojem je izabran za Priora Družbe čuvara baštine ”Frankopani”, pozdravivši članove osnivačkog Zbora i goste na Trsatskom kaštelu.
Kjlučan cilj – održiv model
”Cilj Družbe je promicanje kulturno-povijesnog značenja i baštine dinastije Frankopana kao ogromnog povijesnog gospodarski i turističkog potencijala, među domaćim stanovništvom te strancima na razini svih generacija na održiv i odgovoran način i to upravo putem kulturnog turizma kao jedne od glavnih platformi za isporuku posebnih doživljaja”, izjavio je Nikola Serdar, član Malog vijeća Družbe, nastavljajući,” To podrazumijeva nastavak događanja poput festivala, predstava, vanjskih i unutarnjih inscenacija, istupa, tržišno organiziranih stručnih obilazaka područja djelovanja i obitavanja knezova Krčkih Frankopana.
”U konačnici težimo izgradnji turističko-promotivnog i tradicijskog branda ”Frankopani” stimuliranjem i usmjeravanjem gospodarskih aktivnosti prema cobrandiranju ovim brandom drugih proizvoda i usluga od strane zainteresiranih proizvođača temeljem postupno usklađenih standarda,” napomenuo je Nikola Karamarko, Viceprior Družbe.
Udahnuti novu dimenziju života
”Uzevši u obzir dosadašnja ulaganja na pojedinim lokalitetima u okviru programa Putevima Frankopana, naš je temeljni cilj udahnuti novu dimenziju života odnosno nastaviti isporučivati na tim lokalitetima daljnje doživljaje temeljene na frankopanskoj baštini u suradnji sa partnerima na na svim razinama, od općinskih do županijskih. Frankopane doživljavamo i komunikološki ubuduće pozicioniramo u obraćanjima kao hrvatske Kennnedyeve,” ukazao je Edvin Jurin, Glavni notar Družbe.
”Sve što namjeravamo učiiniti podrazumijeva i traži suradnju sa znanstvenim, stručnim, povijesnim, umjetničkim,kulturnim i crkvenim institucijama i udrugama Hrvatske te jedinicama lokalne samouprave kao i iznalaženje financijskih sredstava i u budućnosti financiranje, kad se sredstva prikupe, otkupa predmeta od povijesnog i etnografskog značaja te njihove sustavne i trajne zaštite u skladu sa raspoloživim sredstvima,” zaključio je Ivica Jerčinović, član Malog vijeća Družbe.
Dosadašnje i naredne aktivnosti
Zahvaljujući naporu članova Inicijativnog odbora Družbe do sada su izdane tri knjige na temu Frankopana – ”Frangere pane”,” Stella aurea” i upravo ”Misal kneza Anža Frankopana”, roman tiskan glagoljicom kao prva glagoljska knjiga nakon 118 godina te je, u suradnji sa nizom lokalnih udruga, organizirano preko 30-tak događanja i uprizorenja po pojedinim lokalitetima kao i od 2021. čak 9 natjecanja u igri GlagoMatika.
Riječ je o natjecanju u glagoljici u koje je do sada bilo uključeno preko 1400 osoba i oko 150 škola sa preko 220 mentora. Na svakom natjecanju sudjeluje po nekoliko stotina sudionika. Svojevrstan rekord je postignut u veljači ove godiine kad je sudjelovalo 709 učenika.
U narednom razdoblju slijedi jubilarno tj. deseto natjecanje u glagoljici u listopadu ove godine, te u 2024. pokretanje posebne aplikacije ”Frankopanski virtualni vodič”, dinamiziranje suradnje sa udrugama i lokalnim partnerima, organizacija i izvedba 6 do 8 događanja odnosno uprizorenja po županijama na čijim su lokacijama vladali Frankopani, treća knjiga o Frankopanima ”Nobilitatis obligat” te pažljiva priprema posebnih turističkih doživljaja po modelu ”mape turističkog doživljaja” (‘’visitor journey map’’).