Povežite se s nama

Fiuman Plus

Posljedni riječki zlatar koji izrađuje morčiće kao i prije 800 godina

Objavljeno

na





Morčić je jedan od simbola grada Rijeke, često viđen u suvenirnicama i zlatarnicama. Njegova povijest seže u 13. stoljeće, no nitko ne može sa sigurnošću reći kako se i zašto ondje udomaćio. Bili smo s posljednjim zlatarom koji poznaje tradicionalni način izrade ovog izvornog riječkog nakita.

Prva asocijacija na spomen morčića ili moretta mnogima je karneval. No taj je ukrasni detalj mnogo više od toga. O njegovoj važnosti u riječkoj tradiciji govori i kruna s početka 20. stoljeća koja se danas čuva u katedrali sv. Vida. Umirovljeni zlatar Gjon Antoni posljednji je iskonski moretist. Tajne zanata naučio je od oca, otkriva HTV.

– On je naučio od Raula Rolandija koji je bio jedan od zadnjih majstora. Međutim, u to vrijeme je i Antonio Rubessa bio živ i njegov sin Modesto Rubessa, i ja sam naslijedio tu radionicu, rekao je zlatar Antoni.

Morčića u riječkim izlozima još ima, no današnji su se zlatari priklonili novim tehnologijama. Tradicionalni način izrade podrazumijeva tehniku lijevanja u sipinoj kosti.

– Odljevak se mora raditi u sipinoj kosti i onda zlato poprima jednu finu strukturu. Ove nove načine izrade koje upotrebljavaju današnji zlatari nemaju nikakve veze sa onim što se nekad radilo, kaže Antoni.

Pretpostavlja da su se morčići pojavili u 13. stoljeću. U početku su bili isključivo muška naušnica, namijenjena prvorođenom sinu.

– Bili su izrađivani od legure srebra, a kasnije, u 15. stoljeću, kad zlato postaje jeftinije, počinju se izrađivati i morčići za žene, rekao je Antoni.

Nije poznato kako se i zašto morčić udomaćio u Rijeci. Legende su različite, a Antoni ima svoju teoriju.

– On smatra da morčić prikazuje okrunjenog crnca. Kada sam malo istraživao, onda sam shvatio da postoji u heraldici čitav dijapazon prikazivanja crnca kao okrunjenog, rekao je Željko Bistrović, savjetnik u Konzervatorskom odjelu u Rijeci.

Je li riječ o etiopskom kralju, nekome od sveta tri kralja ili svetom Mauriciju – teško će se doznati. No činjenica je da morčić predstavlja lokalnu tradiciju vrijednu poštovanja, sjećanja i popularizacije, navodi se u prilogu HTV-a.

Marketing
Marketing
Marketing tower-centar
Marketing
Marketing
Marketing
Marketing

Fiuman Plus

Društvene mreže