Povežite se s nama

Kultura

Frljić i Blažević se oglasili o incidentu u kazalištu

Objavljeno

na






Incident koji se krajem proteklog tjedna dogodio u HNK Ivana pl. Zajca tijekom predstave “Hrvatsko glumište”, kad je intendant Oliver Frljić gledateljici i aktivistici Živog Zida Vedrani Spadoni Štefanić uzeo fotoaparat te obrisao fotografije koje je napravila tijekom predstave, dobio je zaista mnogo pažnje u Rijeci.

Zbog toga su u utorak dramaturg i redatelj predstave Marin Blažević te intendant Oliver Frljić održali konferenciju za medije, a  nakon nje su i odaslali svoje priopćenje za javnost pod nazivom “U ime kazališta” koje prenosimo u cijelosti:

“Pozdravljamo svaku argumentiranu kritiku našeg rada, pozdravljamo svaku akciju protiv našeg djelovanja koja ne ugrožava naše zaposlenike i našu publiku, pozdravljamo svaku inicijativu za legalnu smjenu nove uprave HNK u Rijeci, zahvaljujemo na svakoj riječi i pjesmi molitve za spas naših duša. Tkogod želi – zna koja je demokratska procedura za smjenu uprave bilo koje javne ustanove. Tkogod želi – može organizirati molitvene obrede i u zgradi kazališta. Tkogod želi – može gađati glumce «jajima i pomidorima», a posebno bi nam bilo drago da se u tako artikuliranu raspravu uključi sveučilišna profesorica Snježana Banović, koja je putem facebooka podržala takvu inicijativu

Ali – odbijamo prihvatiti laži i kritiku onih koji naše predstave nisu ni gledali, a posebno onih koji u kazalište niti ne zalaze. Borit ćemo se svim umjetničkim, političkim i pravnim sredstvima protiv onih koji traže zabranu kazališne predstave, dakle umjetničkog čina, pa time i prava na slobodu govora, a posebno protiv onih koji pritom ne zaziru niti od medijskog zlostavljanja maloljetne osobe, u našem slučaju djevojke koja u predstavi «Hrvatsko glumište» utjelovljuje Aleksandru Zec. Zato smo današnju konferenciju za medije nazvali «U ime kazališta»!

Najprije – nekoliko riječi o lažima.

Laž je da građani Rijeke napuštaju HNK otkad njime upravlja novi tim. Upravo suprotno. Svih deset dosadašnjih izvedbi «Hrvatskga glumišta» je rasprodano. Rasprodano je u ovom trenutku trinaest predstava u siječanjskom programu riječkog HNK, pored «Hrvatskog glumišta» i: «Turbo folk», «Vincent», «Orašar», «Pinocchio».

Laž je da nova uprava ne producira predstave i da je rad kazališta svela na «provokacije» i «koncepte». Upravo u ovom trenutku maestro Nikša Bareza je u kazalištu na probama za gala koncert naše primadone Kristine Kolar. Hrvatska drama priprema premijeru predstave «Vincent» prema drami i u režiji Olje Lozice, Talijanska drama je na turneji u Istri s novom premijerom «E se invece di Pinocchio», a u tijeku su pripreme i probe za baletne i operne predstave: «Carmen», «Oedipus Rex», «InferNO» (su Dunjom Vejzović koja se vraća na scenu upravo u našem kazalištu), «Šeherezada».

Laž je da su glumci predstave prisiljeni nastupati u predstavi i da im se prijetilo otkazom. Pristutnost na tiskovnoj konferenciji Tanje Smoje, Jelene Lopatić, Nike Mišković, Dražena Mikulića, Jasmina Mekića, Damira Orlića, Jerka Marčića i Nike Mišković prilika je i da se sami očituju o sudjelovanju u «Hrvatskom glumištu».

Kampanja protiv Kazališta provodi se iz dva pravca.

Različite klerikalne organizacije, tradicionalno u sprezi s desnim političkim opcijama,  uznemirene su navodnim vrijeđanjem osjećaja vjernika i domoljublja u predstavi «Hrvatsko glumište». Poštovani članovi tih organizacija – jedan od ključnih kazališnih postupaka i pojmova je KAZALIŠNA ILUZIJA. Vjerujemo da bi zainteresiranima upravo profesorica Snježana Banović te Slobodan Šnajder mogli održati instruktivno predavanje na tu temu. Naša predstava «Hrvatsko glumište» koristi različita sredstva kazališne iluzije upravo kako bi kritički tematizirala zlorabljenje svakih osjećaja, pa tako i vjerskih i domoljubnih, u interesu totalitarne ideologije, u našem slučaju fašizma i hrvatskog totalitarnog nacionalizma. Postoji jednostavan način kako se u to možete uvjeriti – dođite pogledati predstavu. Naš odjel prodaje nudi i posebne popuste za grupne posjete, a rado ćemo nakon izvedbe predstave organizirati raspravu o fašizmu s jedne i humanizmu s druge strane.

Iz donedavno potpuno suprotnih umjetničkih i političkih pozicija i relevantnosti, revnošću koja već graniči s opsesijom,  našim radom u Rijeci i predstavom «Hrvatsko glumište» zaokupljena je i groteskna koalicija Slobodana Šnajdera, Snježane Banović, Vitomire Lončar i Nore Krstulović. Njihovom združivanju valjalo bi posvetiti tragikomičnu predstavu za probranu publiku u kojoj klikću Božidar Alić, Krešimir Dolenčić, Jakov Sedlar, Jasen Boko, Zlatko Vitez i Anja Šovagović Despot, no od takve klaunerije naravno da je neusporedivo ozbiljnje medijsko zlostavljanje maloljetne osobe koje predvodi Vitomira Lončar, ravnateljica Male scene, zagrebačkog kazališta koje uglavnom producira upravo predstave za – djecu. Njezina je kampanja započela kad je Hrvatsko nardono kazalište Ivana pl. Zajca odbilio ucjenjivački ugovor za gostovanje predstave «Momci na brod» u Rijeci.

Premda je još u lipnju dogovoreno da će HNK studenima Muzičke akademije i predstavi «Momci na brod» pružiti tehničku podrška za izvedbu na sceni riječkog kazališta, Vitomira Lončar tek je u 11. mjesecu poslala prijedlog ugovora u kojem traži 28.000 kuna na ime gostovanja. Ponavljamo – 28.000 kuna za predstavu u kojoj nastupaju studenti pjevanja i koja u to vrijeme nije bila dovršena, a koju – treba li dodati – režira Snježana Banović. Nakon što smo odbili takvu ucjenu, Vitomira Lončar, dotad pitoma i krotka, kreće u križarski rat protiv HNK u Rijeci, pa kako nikakvu drugu štetu nije mogla učiniti, okomila se na djevojčicu i njezine roditelje. Od 11. mjeseca na svojem blogu Slamka spasa koji objavljuje Večernji list Vitomira Lončar proziva Kazalište da u predstavi «Hrvatsko glumište» protuzakonito nastupa maloljetna osoba, a njezine roditelje javno optužuje da ugrožavaju vlastito dijete te traži intervenciju Centra za socijalnu skrb. Pritom se koristi formulacijom «opasnost na ćudoređe djeteta».

I nakon što smo Vitomiri Lončar predočili sve dokumente koji nepobitno dokazuju da maloljetna osoba u kazalištu nastupa potpuno u skladu sa zakonom, a što je potvrdila i Pravobraniteljica za djecu dr. sc. Ivana Milas Klarić u svojoj obavijesti poslanoj na adresu HNK Ivana pl. Zajca 28. studenog 2014., Vitomira Lončar nastavila je ne samo medijski reketirati riječki HNK, nego i roditelje trinaestogodošnje djevojčice.

Prema «Pravilniku o poslovima na kojima maloljetnik može raditi i o aktivnostima u kojima smije sudjelovati», člankom sedmim određeno je da maloljetnoj osobi koja sudjeluje u snimanju filmova, pripremanju i izvođenju umjetničkih, scenskih ili drugih sličnih djela bez naplate nije potrebna suglasnost inspektora rada, već pisana suglasnost zakonskih zastupnika maloljetnika uz obvezu npr. kazališta da zakonskim zastupnicima predoči scenarij koji se odnosi na maloljetnikovu ulogu u predstavi, točno opiše ulogu, točnu i potpunu radnju predstave te na taj način zakonskim zastupnicima dokaže da takva uloga neće ugroziti zdravlje, sigurnost, ćudoređe, razvoj i školovanje maloljetnika.

Ako bi maloljetnik sudjelovao uz naplatu, zakonski zastupnici trebaju zatražiti suglasnost inspektora rada i to najmanje 15 dana prije početka bilo kakvih aktivnosti na predstavi. S obzirom na činjenicu da je maloljetnica u predstavi obavljala rad bez naknade, nije bilo nikakvog razloga da procjenu njezinih zakonskih skrbnika dovodimo u pitanje. Naravno da smo razgovarali s roditeljima i da je majka sudionice u predstavi bila prisutna na probama kao i pri razgovorima o uključivanju maloljetne osobe u predstavu. A prisutna je i na današnjoj tiskovnoj konferenciji te će vam se uskoro obratiti.

Unatoč tome, Vitiomira Lončar, sada u savezništvu s izvjesnom Vedranom Spadoni Štefanić, na izvedbi predstave «Hrvatko glumište» u subotu organizira – kako je obrazloženo – «prikupljanje dokaza». Tijekom predstave, protivno svim običajima i pravilima, ta Spadoni Štefanić ne fotografira bilo koje dijelove predstave, nego isključivo one u kojima se pojavljuju glumci bez odjeće, a potom u dubini pozornice i trinaestogodišnja djevojčica.

Riječ je, usput budi rečeno, o sceni koja simbolički povezuje prizore iz plinskih komora koncentracijskih logora, ubojstvo Aleksandre Zec i ratne zločine u Srebrenici. U okviru kazališne iluzije – riječ je o umjetničkom činu, naravno u kontekstu kritičkog stava cjelokupne predstave. No kada netko neovlašteno fotografira taj prizor za svoju privatnu upotrebu – onda ne može biti riječ ni o čemu drugome nego o pornofiliji. Pojava Slobodana Šnajdera u tom kontekstu doista je tragična.

Oliver Frljić intervenirao je kako bi obranio dignitet kazališnih umjetnika, glumaca Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca, i kako bi zaštitio trinaestogodišnju djevojčicu i njezinu obitelj od daljnjeg medijskog zlostavljanja Vitomire Lončar.

Na kraju, pozivamo Pravobraniteljicu za djecu da zaštiti trineastogodišnju djevojčicu od sramotne kampanje koju provodi ravnateljica «Malih scena» Vitomira Lončar, a roditelje koji dovode djecu u to kazalište da se zapitaju kako bi se oni osjećali kada bi ta ista Vitomira Lončar preko svojeg bloga i «Večernjeg lista» preispitivala njihova roditeljska prava, njihovu roditeljsku odgovornost i ljubav. Njihovu hrabru djevojčicu koja s trinaest godina zna što je antifašizam i što je humanizam.

Oliver Frljić i Marin Blažević, u ime kazališta”

Marketing
Marketing
Marketing
Marketing

Facebook video

Klapa Intrade u Opatiji

Fiuman Plus

Facebook

Instagram