Mozaik
Savršena kohezija glasa i orgulja na koncertu u opatijskoj crkvi

Kulturna ponuda opatijske rivijere postala je ovo ljeto bogatija za još jedan jedinstveni glazbeni doživljaj. Radi se o koncertu na orguljama u Župnoj crkvi Sv. Jakova u Opatiji u sklopu 25. festivala „Orgulje Heferer“ na kojem su nastupili: Alen Kopunović Legetin orgulje i Valentina Fijačko Kobić sopran a organizator je Hrvatski Muzej Turizma događaj je to koji se održao u sklopu obilježavanja godine zaštite kulturne baštine. Orgulje često kolokvijalno nazivaju „kraljicom instrumenata“, riječ je o tehnički vrlo zahtjevnom instrumentu koji je potrebno redovito servisirati a za takve pothvate nužno je nekoliko majstora, nadalje treba paziti na temperaturu zraka kako ne bi oscilirao zvuk svirala dok je izrada orgulja jedinstveni tehničko – umjetnički poduhvat. Radionica Heferer se bavi izradom orgulja, harmonija i klavira, riječ je o višestoljetnoj tradiciji i obiteljskom nasljeđu.
Opatijski koncert u sklopu festivala započeo je s „Adagio med Allegro della Sonata od Do min“ gdje smo odmah mogli čuti punoću orguljskog zvuka i vješto prebiranje po registrima Alena Kopunovića Legetina dok su posebno dojmljivi bili dinamički prijelazi. Prvi nastup Valentine Fijačko Kobić donio je notornu Lorencovu „Ave Mariu“ i odmah smo mogli čuti božanski zapjev naše primadone, jedne od najboljih pjevačica suvremenog nacionalnog opernog corpusa. Ponovni solo na orguljama donio je možda i najvećeg i najdojmljivijeg skladatelja civilizacije Johanna Sebastiana Bacha u Adagiu BWV 974 gdje su se orgulje očitovale u sporijem tempu s izraženim orguljskim interpretativnim mogućnostima u jedinstvenom Bachovom glazbenom slogu. Nakon Bacha imali smo priliku čuti notornu „Panis Angelicus“ gdje je ponovo do izražaja došla vrhunska interpretacija Valentine Fijačko Kobić, kroz odmjerena ali eterična piana i sjajne visine s odličnom povezanošću dionica bez praznog hoda.
Ponovni zamah orgulja čuo se kroz prizmu skladatelja Theodorea Duboisa u skladbi „Fiat lux“, kako sam naslov suflira radi se svjetlucavom tempu gdje je Legetin pokazao kvalitetno vladanje staccato formom. Nakon toga dolazimo do obljetničara i rado viđenog gosta Opatije, talijanskog verističkog majstora Giacoma Puccinija i njegovog rijetkog ali vrijednog izvan opernog izleta u sakralni izričaj „Salve Regina“. Fijačko nas je ovdje oduševila ali i pokazala kako treba zvučati i biti izvedena pučinijanska (iskonski operna) fraza sa svim njenim dramatskim, za scenski/operni pristup nužnim ukrasima koji su svi bili efektno ali dozirano doneseni, bez hiperboliziranja i opterećivanja fraze. Ponovni povratak Bachu ilustrirala je „Fuga in G“ BWV 578 i arija „Bist du bei mir“ BWV 508 ponovno javljanje Valentine Fijačko donijelo je ponovo lijepo zaodjenutu interpretaciju s sonornima pianima i predivnim dugim krajem arije u savršenoj stopljenosti i orguljama za što zasluge idu i Alenu Kopunoviću Legetinu. „Toccata in h“ suflirala je da koncert polako ide prema svome vrhuncu čemu je pridonio Kopunovićeva živahna interpretacija i predanost instrumentu. Nakon toga uslijedila je i meni osobno najdraža Ave Marija, ona Giuseppea Verdija iz Otella koju pjeva tragična Desdemona pred vlastitu smrt. Iako navedenu ariju nismo navikli slušati van opernog ili koncertnog podija, bez velikog orkestra, izvedba uz orgulje ispala je i više nego dobro, Valentina Fijačko pjevala ju je oratorijski i zanimljivom poosobljenom izvedbom. Famozni zaziv „Prega per noi“ izazvao je trnce kod svakog pasioniranog opernog slušatelja, što znači da je postignut efekt kao da smo gledali operu.
Do kraja koncerta su nas dovele skladbe „Cannonade“ i „Agnus Dei“ što je izazvalo gromoglasan pljesak brojne publike a to je rezultiralo dodatkom, još jednom Ave Marijom gdje su se zvuk orgulja i glas još jednom, po tko zna koji put te večeri kao valovi školjkom razlili crkvom. Silazak umjetnika s kora uzrokovao je stajaće ovacije publike. Valentina Fijačko Kobić i Alen Kopunović Legetin, pokazali su se kao izuzetne umjetničke osobnosti te s veseljem očekujemo buduće susrete s njima. A bilo bi lijepo kada bi b u našoj Opatiji bilo više koncerata ovog ranga. Na kraju balade ostaje pomalo gorak okus u ustima zbog izostanka i zanemarivanja ovakvih događaja od strane gradskih otaca. Nadamo se i veselimo budućim koncertima u Opatiji u sklopu festivala „Orgulje Heferer“ . A Opatiji neka je sretan dan grada i njenog patrona Sv. Jakova.
