Povežite se s nama

Fiuman Plus

Lajk ako voliš burek

Objavljeno

na




Nakon Bijelog Dugmeta, Halida Bešlića i posebno Seke Aleksić, burek je najbolja stvar koja je izašla iz naše susjedne nam države – Bosne i Hercegovine. Za pravog Riječana, Hrvata, katolika kolijevka tog najpopularnijeg jela od lisnatog tijesta jest upravo ta državica sred balkanskog poluotoka. No, istina je nešto drugačija. Burek potječe iz turske kuhinje, a označava tursku riječ ne samo za ovo, nego i za ostala jela od tijesta. Na području Hrvatske, za razliku od Bosne i Hercegovine, burek se ne odnosi isključivo na jelo s mesom, nego postoje mnoge vrste – burek s mesom, sa sirom, sa zeljem, itd.

Već sam odavno ispao iz đira što se bureka u Rijeci tiče. Sjećam se doduše svog postpubertetskog razdoblja kako sam često pohodio pekaru Arena na Turniću da bih pojeo slastan burek i jogurt s njime. Umakao bih vruće okrajke u hladan jogurt i u slast grickao to gurmansko remek djelo dok su kapljice jogurta kapale po nogavicama mojih traperica. Katkada bi poneka kapljica pala na pločnik, a ja bih čeznutljivo gledao u bijelu točkicu na asfaltu s mislima: “A mogla je biti na sočnom komadu tijesta sa sirom i potom u mojim ustima.” Bio je to najdraži burek moga djetinjstva. Imao sam tada djevojku koja je živjela u tom djelu grada koji teče, no ubrzo smo prekinuli. Bilo mi je neopisivo žao. Ne zbog djevojke, već zbog crnih misli da me životni putevi više neće voditi na Turnić i u pekaru Arena. Sudbina se ipak poigrala sa mnom te sam uskoro našao novu djevojku koja je živjela u istom djelu grada. No, ona nije voljela burek. O kako tužnih ljubavi ima, baš nešto razmišljam. Uskoro sam prekinuo i s tom djevojkom. Nedavno sam probao burek u najpoznatijoj pekari u gradu, notornom Mlinaru. Dobar je, moram priznati. Više se ne sjećam okusa onoga iz Arene ali to razdoblje života pamtim kao najljepše pa dajem prednost bureku iz Arene. No ipak, niti jedan se burek ne može mjeriti s onim kod najpoznatijih burekdžija u gradu, braće Ibiši. Ispred njihove burekdžinice na Školjiću, u subotnje ili nedjeljno praskozorje, horde supijanih mladića i djevojaka čekaju u redovima kako bi omastili brk njihovim burecima i sličnim proizvodima. “Melem za dušu i tijelo”, rekao bi svaki konzument koji nestrpljivo čeka na svoju krišku bureka. To uistinu i jest.

Neki dan sam na fejsbuk tražilicu utipkao riječ “burek” iz ne znam kojeg razloga. Izbacilo mi je nekoliko rezultata i na prvom sam kliknuo lajk, odnosno kako bi na hrvatskoj inačici fejbuka pisalo “sviđa mi se.” U tom mi je trenutku sinula izvrsna tema za kontemplaciju i potom za literarnu obradu u novoj kolumni. Pojavom društvenih mreža poput fejsbuka, instagrama, twittera i mnogih drugih na zemaljsku kuglu stigla je jedna sasvim nova kultura. Ljudsku je kulturu posjetila i oplemenila – kultura lajkanja. Za mnoge pripadnike naše rase to je nešto najbolje što im se moglo dogoditi. Naime, do sada, jedina kultura koju su neki imali bile su bakterije.

S glavnim urednikom ovoga portala kladio sam se kako će do kraja veljače našu fejsbuk stranicu lajkati 8000 korisnika najpopularnije društvene mreže u Hrvata. Do zaključenja ove kolumne, broj lajkera naše stranice bio je 7325 čime sam još uvijek ozbiljno u igri za dobitak oklade. Nas dvojica redovito komentiramo intenzitet lajkanja naših čitatelja i donosimo strategije povećanja čitanosti. Najsnažniji pokazatelj popularnosti neke teme ili članka jest količina lajkova koje smo dobili na pojedini članak. Ponekad je taj pokazatelj varljiv jer čitatelji nekad lajkaju samo naslov ili priloženu fotografiju, ne ulazeći u sadržaj članka. Tada nam je važan podatak koliko je čitatelja uistinu ušlo na naše stranice i pojedini članak. No, onda se sjetim kako ponekad i ja ulazim na stranice svog fakulteta kako bih provjerio ispitne rokove, ali se u međuvremenu predomislim i ugasim internet pretraživač praveći izraz lica gnušanja. Ispitu naravno ne pristupim. Stoga dolazim do zaključka kako je količina lajkova jedini pokazatelj popularnosti.

Cijeli virtualni život današnjeg mladog čovjeka, korisnika društvenih mreža vrti se oko lajkanja. Ponekad i oko komentiranja, ali katkada komentari znaju biti toliko stupidni da je autoru takvog komentara bolje da je samo lajkao. Profil na društvenoj mreži svakog čovjeka odraz je njegove osobnosti, stanja duha ili svijesti. Svi mi želimo biti prihvaćeni u društvu i svidjeti se drugima. U Maslowljevoj piramidi potreba koja je prihvaćena u psihologiji, zlatnu sredinu drže društvene potrebe. Informatizacijom i razvojem komunikacija na važnosti dobivaju društvene mreže kojih smo većina nas mladih ljudi, redoviti posjetitelji. Jednim lajkom naših virtualnih prijatelja na društvenim mrežama na objavljenu sliku, status ili pjesmu oni nam daju do znanja da im se sviđa to što pišemo, slikamo ili objavljujemo u virtualnu javnost. Sviđa im se jedan dio naše osobnosti koju dijelimo. Osim ako uz taj lajk ne stigne neki glupi komentar koji sadrži razne emoticone koji nemaju veze sa sadržajem objave.

Lajku valja pristpiti i s filozofskog aspekta razmatrajući njegov bit, odnosno ono po čemu lajk jest to što jest. Prije nego navedem ontološki zaključak i objasnim bit lajka, moram krenuti s gnoseološkom raščlambom tog istog lajka. Stoga lajk možemo promatrati prema nekoliko kriterija. Prvi, kao oznaka da nam se nešto sviđa. Poput objavljenog youtube videa pjesme Goge Sekulić, Saše Matića ili Marka Perkovića Thompsona. Fotografije predivne prirode, duge iznad riječkog zaljeva, krčkog mosta okupanog mjesečinom ili susjede iz susjedne zgrade koja obnažena šeće dnevnim boravkom bez navučene zavjese. Katkada je posrijedi i nečiji zanimljiv status, citat nekog glumca ili pjevača. Najčešće onaj Đorđa Balaševića poput “Nešto sam razočaran ovih dana. Proći će ili neće, Jedno od tog dvoje.” Drugi kriterij je onaj kada nam se za pravo ne sviđa status, objava ili fotografija nego osoba koja je to objavila. Ima jedna mala od kojih dvadesetak godina na mom instagram profilu. Lajkam joj sve, od čestih selfija gdje do izražaja dolaze njezine punije usne i ostali dijelovi njezinog ljepuškastog lica, pa sve do fotografija hrane koju je tog dana konzumirala ili njezinih tenisica u pokretu. Većina tih objava, izuzev selfija mi se ne sviđa nego ih lajkam jer bih tu istu malu obljubio prvom prilikom. Ako takva djevojka nađe dečka i to objavi na društvenim mrežama, gotovo je. Nema više lajkova. Treći kriterij je i meni malo nejasan. Jednog momka poznajem čitav život i oduvijek je pokazivao sklonost literarnom izražavanju. Nedavno je počeo pisati po raznim portalima i nekim ljudima se to sviđa, sudeći prema broju lajkova koje redovito dobiva. Meni ne osobito. Dečko nema nikakvog stila, piše o temama koje su odavno prožvakane na jedan dosadan način. Više niti ne čitam što piše već mu samo udijelim jedan lajk. Zašto? Pitat ćete. Momak se otvara javnosti, prikazuje dio sebe, trudi se i radi to s ogromnim entuzijazmom. Mene taj jedan lajk ništa ne košta, a njemu znači mnogo. Eto jedan za potporu. Četvrti kriterij mi je posebno drag. Zove se lajk iz sprdnje. Sklapanje virtualnih prijateljstava na fejsbuku je svojevrsni hit među mladima.

Uvijek iskoristim priliku pa kada mi naslovnica na fejsbuku prikaže neko novo prijateljstvo svog poznanika, obavezno lajkam uz nezaobilazni komentar “Imaš ju kralju. Tvoja je.” Kad se tom lajku pridruže ostali dušebrižnici fejsbuka koji poput mene nemaju što raditi u životu i usput udijele sličan komentar – cilj je ostvaren. Peti kriterij promatranje lajka je slučajan lajk. Najčešće se događa kada pijan dođeš kući, legneš u krevet i napraviš najveću pogrešku koju u tom trenutku možeš učiniti. Otvoriš svoj profil na fejsbuku, instagramu ili kojoj drugoj društvenoj mreži. Pogledaš na naslovnici što ima i lajkaš sve što ti dođe pod ruku. Od članka na portalu 24sata, preko neke jazz “ubi bože” dosade pa sve do statusa nekog jadnika kojeg imaš za prijatelja iz nepoznatih razloga ili još gore djevojke koja ti se potajno sviđa. No, sve je dobro dok ne pišeš statuse ili otvaraš inbox. Stoga, živio slučajni (pijani) lajk. Ovih kriterija sam se sjetio dok pišem ovu kolumnu, a čitateljima ostavljam na razmatranje i dopunu. Iz svega do sada navedeno dolazimo do ontološkog zaključka, odnosno određivanja bita lajka, onoga po čemu lajk jest to što jest. Nemam pojma eto. Potpuno sam se izgubio u svojim mislima. Pridodajmo tome filološku pogrešku tehničke podrške fejsbuka koji su lajk preveli s hrvatskom sintagmom “sviđa mi se.” E pa meni se bijele starke mlađahne ljepuškaste djevojke s početka priče uopće ne sviđaju nego bih jednostavno s njom imao intiman odnos, u javnosti poznat kao seks (koitus, vaginalno-penisalni susret i sl.)

Kulturi lajkanja potrebno je pristupiti na čitav niz načina, a ovaj filozofski pristup samo je početak jednog predivnog interdisciplinarnog proučavanja zanimljive materije. Ipak, skupljanjem lajkova na profilima društvenih mreža čovjek teško postiže više razine Maslowljeve piramide potreba poput poštovanja i posebno samoaktualizacije. Kako bi to postigao, čovjek treba provoditi manje vremena za kompjuterom, a više u stvarnom životu. Razlika između stvarnog i virtualnog života sve je manja i mnogi ljudi izgube se negdje u sredini tih dvaju sfera ne znajući gdje počinje zbilja, a gdje internet. Kako bi im na slikovit i jednostavan način objasnio razlike samo ću spomenuti. Na društvenim se mrežama jedan klik mišem naziva – lajk, dok se jedan klik mišem u stvarnosti naziva – ejakulacija.

Usprkos univerzalnosti lajka i mnogim kriterijima značenja istog, na portalu Fiuman.hr stvarno smo zahvalni na svim vašim lajkovima i nadamo se da će ih u budućnosti biti još mnogo. Trudimo se kako bi Vam što prije prenijeli važne vijesti i da te iste budu obrađene na jedan originalan način kako bi upravo naš portal bio mio vašem srcu. Svjedoci smo svakodnevnim glupostima na internetu, neistinitim informacijama, nevažnim vijestima, dosadnim kolumnama i senzacionalističkim naslovima na portalima. Primjenjujući peti kriterij lajkanja, na takve tekstove najčešće zalijepim komentar “lajk ako voliš burek.” Ipak je burek svemu kriv.

Marketing
Marketing
Marketing
Marketing
Marketing

Facebook video

BSH Carnival party u Operi

Fiuman Plus

Facebook

Instagram